søndag den 21. oktober 2012

Osso buco med gremolata og grøntsags klatter


Sådan så dagens aftensmad ud, det var første gang jeg prøver at lave Osso buco og alle de opskrifter jeg fandt er kødet pakket ind i mel og sovsen fuld af gulerødder. Så jeg har lavet min egen version.

Osso buco i Rømertopf

Ingredienser til 4

1400 g Osso buco
200 g bacon
2 løg
1 æble
½ pakke med bladselleri
800 g hakkede flåede tomater
1 glas rødvin
1 glas vand
Urtesalt
peber

Start at sætte din Rømer i blød og brun bacon og kød i mens. Skær de resterende grøntsager i rustikke stykker og og lig dem op den nu gennemvåde Rømer. Læg kødet ovenpå grøntsagerne og baconen ovenpå kødet inden du hælder tomat og vin ud over det hele. krydder generøst med urtesalt og peber.
Put det hele i ovnen på 250 grader varmluft i godt 2½ time. Skru ned til 200 grader efter en times tid.
Mens det står og bliver lækkert og mørt kan du lave grøntsags klatter og gremolata.



Grøntsagsklatter

Ingredienser til 12-16 stykker afhængig af størrelse.

½ blomkålhoved og hele stokken
½ broccolihoved og hele stokken
2 løg
½ spidskål jeg brugte den grove del fra bunden inkl.stok
200 g revet ost
3 æg
4 tsk fiberhusk
3 tsk urtesalt

Alle dine grøntsager køres igennem en foodprocessor (rivedelen)


Tilsæt æg husk ost og salt og rør det hele godt sammen


Massen formes med ske til så kager som ligges på bagepapir på bageplade og bages ved 160-170 grader varmluft i 30 min ca. vendes halvvejs.



 Gremolata til 4 port.

1 citrons skal revet fint
2 store håndfulde kruspersille hakket fint
2 fed hvidløg hakket fint
1 spsk trøffelolie

Blandes i en skål og drysses generøst hen over en gryderet f.eks osso buco

2 kommentarer:

  1. Ser virkelig lækkert ud. Skal prøves :)

    SvarSlet
  2. Dejligt at høre. giv lige lyd når du har prøvet, så jeg kan høre hvad du syntes om det :-)

    SvarSlet