tirsdag den 23. oktober 2012

Hvor giftig er du? Om at forsøge at holde sin krop fri for unødvendige gifstoffer

 



Havde du spurgt mig for et par år siden inden alt det her fertilitetshalløj var et issue, om det gjorde nogen forskel om der var parfume og parabener i mine hud og hårplejeprodukter, ville jeg have grint af dig og sagt nej. Underforstået ville jeg mene at du burde slappe lidt af og at det måske blev en kende for langhåret og hippieagtigt med al den økologi og parfumefrie snak.

Men nu står jeg altså her midt i ufrivilligt barnløs land, og er nødt til at stille spørgsmålstegn ved alle de kemikalier som er ikke kun i vores hudpleje produkter,  men også i vore mad og i de dåser som meget af vores mad kommer fra.

Flere og flere stiller de samme spørgsmål som jeg og begynder at stille krav til deres mad, hudpleje produkter og makeup. Men hvordan kan det overhovedet være, at stoffer som man ved har hormonforstyrrende effekt havner i din mad eller i dine skønhedsprodukter. Og specielt i en tid hvor læger verden over undrer sig over den dalende fertilitet blandt de fødedygtige kvinder og dalende sæd-kvantitet/kvalitet blandt vores unge mænd.

I de webinarer jeg har hørt på det seneste og i bogen/filmen Hungry for Change, mener man at der en klar sammenhæng mellem vores mad og hvordan vi ellers lever og hvor raske vi er. Og vi kan vel alle blive enige om, at selvom det måske ikke direkte er noget som truer vores liv, at vi bliver dårligere til at få børn, så er det da noget som truer os, altså menneskeheden. Hvis vi ikke på sigt bliver mere opmærksomme på hvordan vi behandler os selv som race.  Der er sågar mennesker, som går mere op i, at deres dyr får god og naturlig mad, end at de selv gør. Hunden får Barf og mennesket får Mcdonalds.... hvor er logikken lige i det.

Nå min pointe var sådan set også bare, at jo mindre gift du tilsætter din krop - jo mindre skal den også rydde op....Altså jo mindre kommer den på overarbejde, hvilket måske på sigt vil efterlade den i stand til at gøre sig rask uden medicin og uden hormoner. Kun rigtig mad.

Her er vi i gang med at rydde op i nogle af vores produkter - og har valgt mere naturlige alternativer. Det er et "work in progress", men det kan kun blive bedre... og faktisk har jeg det allerede bedre :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar