torsdag den 18. oktober 2012

Hvad er der i dine krydderier?

Efter jeg har set filmen og læst lidt i bogen Hungry for change og set flere indlæg ude i blogland om MSG ( monosodium glutamate) bedre kendt som E-621. Gik jeg i køkkenet for at se hvad der var i mine krydderier og ak mange af dem har selvfølgelig MSG.
MSG er en smagsforstærker som findes i rigtigt mange forarbejdede fødevarer og er mistænkt for at gøre folk syge og fede. Eller det vil sige at det er faktisk påvist flere steder at vi spiser mere når dette stof er i maden, netop fordi at det gør at maden smager af mere.
det kan også gemme sig under andre navne for eksempel:
  •  Gelatine (husblas)
  •   Hydrolyseret planteprotein (HVP)
  •   Gærekstrakt
  •   Maltbyg
  •   Rissirup eller brun rissirup 
Så hold øjnene åbne når du handler ind for det er altså ikke kun i dine krydderier, men kan findes i alle forarbejdede fødevarer. Ja faktisk er den eneste sikre måde at undgå det på ved kun at spise real foods.




Så i går i et mindre anfald af panik og fordi at mange af de gode og sundere sager var på tilbud i netto. Blev der købt erstatninger for de gængse krydderier jeg havde havde i skabet blandt andet blev bouillonterningerne erstattet med Herbamare' urteboullion og Santa marias allround blev erstattet med urtekrams allround. Ser i det er nemlig sådan at man ikke må tilsætte MSG eller E- 621 i økologiske fødevarer. Så værsgo endnu en grund til at købe økologisk.

Faktisk har jeg også tidligere brugt Herbamare's produkter men de er jo noget kun dyrere end de gængse krydderier og ofte også lidt sværere at få fat i. Det er jo ikke en del af standardsortimentet hos netto eller fakta. Hvilket er lidt ærgerligt da det er gode produkter og jo selvsagt sundere end kunstige smagsforstærkere som får dig til at spise mere eller hvad?

4 kommentarer:

  1. Hej :)
    Som du selv skriver, så er gærekstrakt en af navnene, som msg gemmer sig bag, og du bliver nok skuffet, men tjek lige bagsiden af din Herbamare boullion (ikke salten) endnu en gang :(
    Herbamare har heller ikke det røde øko-stempel, selvom der står på, at den er økologisk...
    Øv bøv for det, for jeg var ellers glad for Herbamare.
    God weekend :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nu har jeg også set efter og øv øv øv. Må ud og lede på ny.

      Slet
    2. Vidste i øvrigt ikke at du læste med her :-) velkommen til, følger med stor begejstring din blog.

      Slet
  2. Mange tak Sabrina :)
    Jeg "opdagede" dig, da jeg havde min give away, og jeg kigger gerne ind forbi :)

    SvarSlet