tirsdag den 11. september 2012

Vel hjemme igen og lidt lækkkert grønt tilbehør

Så er jeg hjemme igen og hverdagen er begyndt. Det er sgu' altid lidt hårdt når hverdagen melder sig igen, med hundeluftning, arbejde, rengøring, indkøb og madlavning. Og selvom jeg lige har holdt en skøn uges ferie og burde være udhvilet så syntes jeg allerede at være i underskud af søvn igen. Når man så også tager med at jeg har syndet lidt på ferien (de har skæppe skøn is dernede) og nu igen skal igennem en hård sukker afrusnings periode, ja så kan man jo ligesom fornemme hvor meget overskud jeg har... Men det bliver snart bedre.

Nå men aftensmaden blev lidt sent i dag da jeg lige trængte til en morfar på sofaen og da kødet lige skulle tø. Så vi startede med en dejligt mættende salat. Den er en rekonstruktion af en salat vi fik på restaurant i Malaga og den smagte også skønt herhjemme, en ny klassiker er født :-) Og så er den både lavkarbo og dermed PCO venlig, da den har en god fordeling af både protein og fedt.



Ingredienser til 2 personer

6 tomater
1 avocado
1 bøffelmozzarella
4 skiver jamon serano (spansk lufttørret skinke)
God olivenolie
hvid balsamico
salt

Skær tomater og avocado i rustikke stykker og riv mozzarellaen i mindre stykker henover salaten. Tag de fire skiver skinke og skær dem i mindre stykker og smid hen over salaten og drys så olivenolie og balsamico gavmildt henover og til sidst en smule salt.

Til næste ret fik vi noget stegt gris som var præmarineret i jalapenos selv om det ikke kunne smages... Og en lækker råkost. 
For mig som ikke spiser brød, ris, pasta og kartofler er udfordringen ikke så meget i kødet for det kan alle finde ud af men i tilbehøret. Jeg bliver tit spurgt om hvad jeg så spiser til min mad når jeg ikke må få stivelse, svaret er som sådan simpelt nok alt hvad der gror over jorden. Udfordringen er at det ikke bliver kedeligt, i længden. Nå men tilbage til dagens råkost, som altså var virkelig lækker og er både billig og nem hvis man har en god kniv og et rivejern.


Hvidkålssalat med blommer og nektarin:
Ingredienser til flere dage
½ hvidkål
6 store gulerødder
2 blommer
2 nektariner
Olivenolie
Hvid Balsamico
salt

Skær hvidkålen i fine strimler. skræl og riv gulerødderne på den grove side. Udsten og skær frugterne i fine skiver. Bland det hele sammen og hæld en god portion olivenolie og Balsamico hen over og lidt salt. og voila lækkert tilbehør til dit kød som kun bliver bedre af et par dage i køleren.

Spanien var skøn og der kommer mere om turen en af de nærmeste dage med lidt billedspam også... Selvom at Torremolinos som sådan nu ikke var den store oplevelse så blev det da til en tur i bjergene en tur til Granada og et par ture ind til Malaga så, stay tuned...





1 kommentar: