torsdag den 23. august 2012

Bearnaise mayo, hakkebøf og asiatiske stegte grøntsager


Kan ske at der har været stille på bloggen i et stykke tid det er delvist på grund af at vi har fået hund og delvist på grund af at jeg har prioriteret min tid på mig:-)
Men det er jo ikke fordi jeg ikke har spist og når jeg har lavet noget godt har jeg selvfølgelig taget et par billeder af det. Bearnaise mayoen blev simpelthen skøn så her kommer opskriften på den.

2 æggeblommer
saften fra 1 øko citron
rapsolie øko indtil i rammer den ønskede konsistens.
salt.
2 spsk bearnaise essens
estragon tørret efter smag

Det er simpelthen så nemt at lave sin egen mayo og det smager uendeligt meget bedre end den man kan købe på tube. Men sjovt vidste jeg ikke selv hvordan man gjorde indtil for nylig, og jeg syntes simpelthen at processen er nærmest magisk. Men prøv selv og se mayo magien ske.

Tag to æggeblommer og pisk dem let inden du begynder at tilsætte olien i en tynd jævn stråle mens du pisker videre, og det er så her magien begynder at ske.
Når du efterhånden har en jævnt tyk masse så tilsætter du essens, citron, salt og estragon pisker videre og evt tilsætter mere olie indtil den ønskede smag og konsistens er opnået.

Hakkebøffen er jo bare en hakkebøf så den kommer der ingen opskrift på og grøntsagerne var sådan set bare hvad jeg havde i køleren + bambusskud og lidt chili så syntes jeg at de blev lidt asiatiske så heller ingen opskrift på dem :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar