onsdag den 21. december 2011

Ingefærkager og andet julebag samt skønsang

Så fik jeg tid til at blogge lidt om de sidste dages strabadser... Har stort set været i køkkenet de hele dagen og også aftenen med de sidste par dage, hvem kune have forudset at det ville tage så lang tid og blive så dyrt at lave hjemmebagte gaver ;-)
Vi startede selvfølgelig med at lave dejen til ingefærkagerne som hvis jeg selv skal sige det blev helt hæderlige for første forsøg i den retning. opskriten til dem kan findes i mini bagebiblen fra the hummingbird bakery.

Vi (altså min lillesøster og jeg) lavede også krissers karamelbar bare med flere nøder og helt overtrukket med chokolade. Og projekt chokoladeovertrækning ikke den store succes hvis jeg selv skal sige det. chokolade i hele køkkenet, stykkerne væltede chokoladelaget blev alt for tykt og så videre. Men selv om de måske ikke er det flotteste jeg har lavet blev de dog helt velsmagende.



Nutellaen er nok det vi har lavet som jeg tænker er den største succes, har undersøgt diverse hjemmesidder og kom frem til min egen variant som hvis jeg selv skal sige det er ligeså godt om ikke bedre en den "originale" nutella. Her kommer opskiften som jeg lavede den.

150 g lys chokolade
75 g mørk chokolade
50 g nougat
30 g sukker
50 g ristede, afskallede og finthakkede hasselnødder
3/4 dl sødmælk
1½ dl fløde
100 g smør

Alt dette putter du i en gryde og koger det blidt sammen til en homogen masse. Derefter kan det hældes på glas og gemmes på køl i en god uge, give or take.


Billedet herover er af min skønne søster som arbejder inde på cafe klara i Odense. Hende og hendes kollegaer stod for underholdningen en tirsdag hvor de meget modigt stillede sig til skue midt i cafe'en og sang af hjertets lyst :-) så lidt hygge har der da også været tid til.

Det eneste der ikke er billeder af endnu er de famøse marshmellows, da den første portion ikke ville lykkes så nu venter jeg med tilbageholdt åndedræt på om den anden lykkedes... Kryds fingre for mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar