lørdag den 23. juni 2012

Lidt om hvad uafbrudt søvn kan gøre, og proteinpandekager med hindbærfløde is

Jeg har sovet i dag, næsten uden afbrydelser takket være min dejlige mand. Som har været så sød at underholde hunden mens jeg fik sovet efter en nattevagt. Så som tak for det lavede jeg proteinpandekager i dag uden mel og mælk, serveret med en absolut fantastisk hindbæris som jeg lavede forleden da solen skinnede og jeg virkelig trængte til is. Ja vist tænker du så måske, hvorfor køber du så ikke bare en is? tja de fleste er fyldt med sukker og dem uden er som regel lidt kedelige,så jeg kastede mig ud i at lave min egen lækre variant af flødeis med hindbær.

Nå men pandekager og is så sådan her ud, lækkert ikke?

Opskrift på proteinpandekager 12- 16 stk små:
6 æg
3 bægre pasteuriserede æggehvider
3 spsk fiberhusk (den gule)
400 ml kokosmælk 
3 spsk hamp proteinpulver
1-2 tsk kardemomme
1-2 tsk kanel
1 tsk vaniliepulver
2 spsk sukrin eller anden sødning
skal og saft af 1 økølogisk citron
Kokosolie til stegning

Alt piskes sammen i en skål og steges på panden med kokosolie. Dejen bliver lidt tyk, men flader lidt ud når den steges. De skal vendes når det begynder at ryge lidt fra kanten.
Pandekagerne er skønne som dessert, men kan også bruges som morgenmad med lidt nøddesmør og frugt på eller et hurtigt mellemmåltid.


 Opskrift på hindbærflødeis uden sukker ca 1 ½ liter:

100 g pasteuriserede æggehvider
100 g pasteuriserede æggeblommer
250 g flødeost (ikke light)
250 ml milda 26 % piskefløde
7 spsk sukrinmelis
10 dr flydende steviasød
200 g hindbær 
2 spsk vaniliepulver

1) Kog hindbærene op med 2 spsk sukrin og et par dråber steviasød. Lad det køle ned.
2) Pisk æggehviderne stive med 2 spsk sukrinmelis og et par dråber steviasød, i en skål .
3) i en anden skål pisker du æggeblommerne sammen med flødeosten, 2 spsk sukrin og vaniliepulver. Når du har en ensartet masse vender du forsigtigt de stive æggehvider i lidt af gangen.
4) Pisk din fløde stiv med resten af sukrinen og et par dråber steviasød vend den herefter i din ægge/flødeost masse ganske forsigtigt uden af slå luften ud af det.
5) Vend dine kogte afkølede hindbær i massen af æg og fløde, igen ganske forsigtigt.

Hvis du så har en is maskine hælder du din masse derned og venter på at det begynder at blive tykt, før du fryser det. Hvis ikke hælder du det i en bøtte og kommer tilbage hver ½ time for at røre lidt de første 4 timer.
jeg var doven og "glemte" det derfor blev min is lidt svær at få ud af bøtten :-)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar