tirsdag den 8. maj 2012

Ny og bedre udgave af den alternative chokoladechesecake

Bunden:
1 dåse drænet kikærter
300 g æblemos sødet med sødemiddel
250 g mørk chokolade som er smeltet
1 tsk bagepulver.
5 spsk sukrin
4 æg
lidt limeskal

Alt dette puttes i en blenderog hakkes/blendes indtil det er en glat masse. Bages i en smurt springform ved 175 grader ca 35 min eller til du kan stikke en kødnål i og tage den ud igen uden at der er noget der hænger ved.
Når den er bagt skal den være helt afkølet inden fyldet bliver hældt over.

Fyldet:
400 g flødeost naturel (ikke light)
2½ dl piskefløde
100 g sukrin flormelis
vaniliepulver efter smag 1-2 tsk
skal og saft af ½-1 øko citron
3-4 blade husblas
100 jordbær i små stykker
400 g friske jordbær skåret i halve til pynt

Jordbærstykkerne koges blidt sammen med lidt skal og saft fra citronen og de udblødte husblas plader tilsættes. Rør indtil pladerne er helt smeltede ind i massen.
I mens jordbærmassen køler piskes fløden med lidt af sukrinmelisen i en skål for sig og i en anden piskes flødeosten med vanilie sukrin og citronsaft og skal. når jordbær blandingen er fingervarm så blandes den forsigtigtigt i flødeostmassen lidt af gangen og til sidst tilsættes flødeskummet.
Hæld dit flødeost fyld ud over den afkølede bund og glat det jævnt ud over den. Til sidst pyntes med friske bær lidt sukrinflormelis og evt hakket chokolade...


En genganger men i en revideret version som jeg syntes smagte mere som en konventionel kage end den jeg lavede sidst lidt sødere og knap så tung. Bunden var nærmest blevet sådan lidt brownie agtigt hvilket jo bestemt er en fordel i min verden.

Kagen var med til temadage i Lien i blokhus hvor mine kollegaer hurtigt fik fortærret denne lækkerbisken. Ja faktisk havde jeg måske håbet, at der var et stykke tilbage til mig til dessert eftersom jeg jo ikke måtte spise det de andre skulle have... Men ak jeg måtte nøjes med lidt nødder og chokolade da der ikke var en krumme tilbage. Hvilket jo i virkeligheden er positivt, da det jo betyder at det virkelig smagte godt :-)



I får lige et par dejlige billeder af af solnedgangen over Blokhus som var noget så smuk i går omend det var lidt koldt og blæsende

Ingen kommentarer:

Send en kommentar