onsdag den 7. december 2011

Hjemmebagte brunkager, der får englene til at synge


Disse brunkager er nyt i mit repertoire, som i jeg har aldrig bagt en brunkage før. Så jeg måtte på jagt efter en opskrift fandt denne her i God mad let at lave. Denne kogebog burde være en gave til alle unge der skal flytte hjemmefra der står næsten alt hvad man behøver at vide om alt med hensyn til helt almindelig hverdagsmad. den har i hvert tilfælde været flittigt brugt hos os... Opskriften er som sagt fra god mad let at lave med et par ændringer, da jeg ikke er så god til det der med at følge opskrifter til punkt og prikke. Personligt syntes jeg at de blev ret vellykkede og så kan Karen Wolf godt pakke sammen.

Opskriften er til 2-3 bageplader.

125 g smør
100 g sukker
100 g rørsukkersirup
1 tsk potaske
2 tsk koldt vand
1 pose brunkagekrydderi
30 g syltet appelsinskal, finthakket
25 g finthakkede smuttede mandler
250 g hvedemel

 Opvarm smør, sukker og sirup til kogepunktet. Sluk og tag gryden af varmen. Udrør potasken i det kolde vand og rør det i den varme masse.
Afkøl massen til den er lunken. tilsæt de øvrige ingredienser. ælt dejen godt sammen og tril den til 5 cm tykke pølser pakket i vita-wrap. opbevar dem køligt i 1-2 døgn. Når dejen har hvilet i et par dage, så skæres den ud i tynde skiver og lægges på en bradepande med bagepapir på, ikke for tæt. De bages ved 200 grader i 6-7 minutter på en af de øverste ribber.
Lad kagerne køle helt af inden de pakkes i kagedåser, så de ikke bliver bløde.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar